Un factor cheie este acela ca oamenilor din China nu le place sa faca afaceri cu persoane pe care nu le cunosc. Este o idee buna si uneori ceva absolut necesar, sa lucrezi cu un intermediar. Aceasta persoana trebuie sa fie un bun reprezentant, care sa garanteze pentru legitimitatea companiei tale.
Daca mergi intr-o calatorie de afaceri in China, trebuie sa trimiti inainte de plecare, cateva materiale despre firma ta, traduse in limba chineza, care sa descrie istoricul ei, precum si evenimente importante si cifre. Firmele chineze vor apela adesea la alti intermediari, pentru a trimite informatiile inapoi si a adresa intrebari. Vei fi capabil sa construiesti in timp relatii de afaceri, dar trebuie sa ai rabdare si sa accepti sa ai de-a face cu multa birocratie. Rabdarea este o valoare importanta in China, reflectata de mediul afacerilor.
Inspirata de confucianism, societatea chineza este inca ierarhica si lucrul asta se vede cu adevarat in mediul oamenilor de afaceri. Pozitia unei persoane intr-o companie este luata foarte in serios si trebuie sa ai grija la acest aspect, atunci cand comunici cu altii. Cu oficialii de prim rang din cadrul companiei se comunica la modul foarte formal. De obicei, mediul de afaceri si cel social nu interactioneaza. Nu discuta afaceri in afara unui cadru adecvat.
In ce priveste intalnirile de afaceri, trebuie sa te programezi cu mult timp inainte – 4 – 8 saptamani – in scris. Daca trebuie sa te intalnesti personal cu cineva din cadrul companiei, trebuie sa ai un aranjament intermediar, un fel de sesiune introductiva. La intalniri trebuie sa ajungi la timp sau chiar mai devreme. Chinezii pun mare pret pe punctualitate. Fiecare om de afaceri chinez isi va face o agenda cu subiectele discutiei. Prin urmare, trebuie sa trimiti inainte la firma agenda intalnirii, astfel incat cei interesati sa aiba timp sa pregateasca tot ce au nevoie (cum ar fi de exemplu, un retroproiector). Trebuie sa ai rabdare in a-i asculta pe ceilalti, chiar daca acestia bat campii.
Telefoanele mobile vor fi inchise pe durata intalnirii. La masa, vei fi probabil insotit catre un anume loc. Scaunele sunt aranjate in ordinea rangului, iar cei cu functii mai importante vor sta fata in fata cu cei aflati pe aceleasi pozitii. Daca nu esti fluent in chineza, trebuie sa aduci un translator care sa te ajute sa te descurci. Daca folosesti un document in Power Point, care are imagini, incearca sa le realizezi in alb si negru, pentru ca uneori, culorile pot semnifica anumite lucruri, de care nu iti dai seama.
Daca intalnirea de afaceri implica negocieri, lasa persoana cu vechime mai mare in firma ta sa se ocupe de asta. E putin probabil ca se va ajunge imediat la o intelegere; ai rabdare.
Legat de haine, imbracamintea pentru afaceri este conservatoare si in culori inchise. Barbatii trebuie sa poarte costume sobre. Femeile trebuie sa poarte taioare sau rochii inchise pana la gat si pantofi fara toc. Incearca sa nu pui pe tine culori prea tipatoare.
Daca vei schimba carti de vizita, acest lucru are loc dupa introduceri. O fata a cartii tale de vizita trebuie sa fie tradusa in limba chineza, folosindu-se caractere simplificate. Pe cartea de vizita trebuie sa se regaseasca titlul tau personal (domn, doamna, domnisoara). Cand inmanezi cartea ta de vizita unui chinez, tine-o cu amandoua mainile, cu partea tradusa in chinezeste in sus.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu