[ DESTINATII DE VIS ] Templul din Aspendos

Templul din Aspendos este astazi cel mai bine conservat monument de acest tip al lumii antice, un poem inghetat in piatra, care poate gazdui pana la 7.000 de persoane.

Istoric:
Acum urmeaza partea aia cu scurt istoric despre care va spuneam la inceput. Daca nu va place istoria, cititi cu ochii inchisi :))
Orasul a fost fondat de catre greci. A fost ocupat de catre Alexandru cel Mare, in momentul in care au refuzat sa plateasca dari catre acesta, dupa care a fost cedat romanilor. Daca grecii au pus accent pe artele frumoase, muzica, pictura, teatru, romanii au schimbat putin mersul lucrurilor cu artele mai crude, adica luptele cu gladiatori. Aceasta este varianta scurta, scurta. Nu avea rost sa va aglomerez „citeala” cu ani si amanunte, pe care oricum nici eu nu le-am tinut minte.
Aspendos este renumit pentru 3 lucruri: apeductul roman, care la inaltimea sa de sute de metri, transporta (pe vremea romanilor), apa de la kilometri distanta, teatrul roman care este al treilea ca marime din Europa si cel mai mare din Asia Mica, si cel mai mare centru de fabricare a bijuteriilor din Turcia. Pe primele doua le-am vazut, fabrica de bijuuri, ba.

Pentru vizitarea teatrului roman, intrarea se face cu bilete sub forma de cartele, ca la metrou. Nu stiu cat au costat (biletele, pt carcotasi) pt ca intrarea a fost inclusa in pretul excursiei.
Teatrul roman este unul dintre cele mai bine conservate teatre antice din lume si aici se desfasoara inca spectacole. Constructia sa a fost ordonata de catre imparatul Marcus Aurelius si locul ales a fost coasta unei coline. Este renumit pentru acustica deosebita. Aceasta s-a obtinut prin saparea in forma concava a bancilor de piatra ale amfiteatrului, la nivelul picioarelor. Locul unde este asa zisa scena, pe vremea romanilor, era mai adanc cu 3 metri, a fost inaltat intre timp, mai aproape de vremurile noastre. A fost folosit pe rand ca teatru, fortareata, caravansaray, palat. Datorita acestor multiple utilizari, structura sa a suferit modificari aduse de catre arhitectii/constructorii vremurilor respective.
Impresii:
Am ajuns acolo pe la ora 11, erau deja 200 de grade, nici un nor si foarte multi elevi. Ghidul ne-a explicat ca statul turc are un program gratuit, pentru elevi si studenti, de vizitare/invatare despre istoria tarii. Tot respectul pt asta.
Am intrat, ghidul ne-a dat cateva informatii, pe care in cea mai mare parte vi le-am spus, iar apoi ne-a lasat 30 min sa vizitam de capul nostru. Binenteles ca am urcat pana sus la arcade, destul de greu pt ca treptele era inegale, tocite lucios si alunecos. De sus privelistea a fost minunata, mi-am inchipuit cum s-ar auzi un spectacol de opera acolo sau o lupta intre gladiatori si leii tinuti in cusca nemancati de saptamani (asa ne-a spus ghidul, cruzime la maxim). Blocurile de piatra, granit, calcar din care a fost construit, aveau culori si structuri diferite. A rezultat un tot mozaicat, pe care o sa-l vedeti in fotografii. Jumatatea de ora a trecut foarte repede, eu era inca cocotata la nivelul galeriilor, de unde am coborat in pasul strengarului.

----------------

Aspendos or Aspendus was an ancient Greco-Roman city in Antalya province of Turkey. The it is located seven kilometers notheast of cenral Serik. Aspendos is the third largest after the city of Perge and Sida in Pamphylia. Presently, Aspednos is famous for its impressive Roman Theater, the best preserved in Asia Minor. The theater was constructed in the 2nd century AD by the architect Zeno during the reign of Roman Emperor Marcus Aurelius in 161-180 AD on the south-east slope of the hill on which the ancient city was developed.

Acest website este un pamflet!

Nu ne asumam nici o raspundere in ceea ce priveste continutul materialelor prezente pe website sau pentru continutul comentariilor lasate de utilizatorii acestui website si nici nu consideram a incalca in vreun fel drepturile de autor avand in vedere faptul ca se considera a fi informatii publice atata vreme cat sunt culese de pe siteuri publice care nu specifica intr-un mod expres ca ar fi proprietatea cuiva. Materialele prezentate pe acest website sunt in totalitate primite de la vizitatorii acestui website care isi asuma intreaga responsabilitate asupra lor sau al continutului lor.

Pentru nici una dintre situatii autorii acestui website nu pot fi acuzati de nimic.Pentru eventuale reclamatii va stam la dispozitie cu adresa de e-mail remusvoda@yahoo.com pentru gasirea unei rezolvari pe cale amiabila.

Comentariile fara rost sau cele vulgare pot fi sterse fara o anuntare prealabila .